0620-241422 VOOR DIRECT CONTACT

Urban e-Cargo.

Duurzame oplossing voor mens en milieu.

De Urban e-Cargo is een nieuw 100% elektrisch voertuig voor de stadsdistributie en bestaat grofweg uit een drive unit en een load unit. Op dit moment nog in ontwikkeling maar binnen afzienbare tijd te zien in de steden. De Urban e-Cargo heeft enkele details die het voertuig breed en arbeidsvriendelijk inzetbaar maken. Naast een flinke milieuwinst is er ook een concrete sociale winst (social return) te behalen met de Urban e-Cargo

Enkele voordelen:

  • breed inzetbaar
  • te bedienen door jongeren (starters), ouderen
  • ergonomisch  
  • draagt bij aan social return programma
  • juiste prijs kwaliteitsverhouding
  • groot laadvolume
  • minder arbeidsintensief
  • grote actieradius
  •     goede RIO

De Urban e-Cargo kan straks worden toegepast in de volgende sectoren: logistiek, politie/beveiliging, rescue en dienstverlening. Binnenkort volgt meer en uitgebreidere informatie op deze site.

In onze optiek moet en kan het binnenstedelijk vervoer anders en met als inspiratiebron het elektrische voertuig van United States Mail (foto) en met de mens als uitgangspunt en het oog op de toekomst, is zo het Urban E Cargo concept ontstaan. En zoals bij elke innovatie gaat het dan kriebelen en moet er gebouwd gaan worden aan het prototype. En dat is precies wat we nu doen in samenwerking met verschillende leveranciers in Nl en daarbuiten. Alleen het beste van het beste is goed genoeg, zoeken naar de laatste technieken en deze implementeren, testen en zonodig aanpassen tot uiteindelijk alles werkt. Het eindresultaat is een unieke en een CO2 verlagende standaard oplossing welke breed en langdurig inzetbaar is.   

Last mile delivery & First mile collect

Last mile delivery

Fijndistributie in centrums of andere dichtbevolkte gebieden wordt steeds belangrijker en vraagt om serieuze, langdurige en werkbare oplossingen.

CO2 verlaging, minder binnenstedelijk vervoer, efficiëntie, groeimarkt, elektrisch rijden, milieuzones, bereikbaarheid en overheidseisen zijn enkele speerpunten die voor innovatie hebben gezorgd of daar juist toe dwingen.

Er zijn verschillende oplossingen die momenteel getest van fiets cargo tot kleine auto’s toe. De praktijk is veel overladen en kleinere hoeveelheden pakketten ineens. Langere bezorgtijden in een groeimarkt en leeg terug rijden naar hub of depot.   

First mile collect

Pakketten en/of poststukken worden veelal op de terugweg meegenomen door de bezorger dit voorkomt inefficiënt rijden.
Maar ook kunnen verschillende winstgevende afvalstromen retour worden genomen. Hierbij moet gedacht worden aan:
Papier / plastic / blik / kleding / rest (droog) / luiers / elektronica /etc.
Als de pakketten zijn bezorgd rijdt de bezorger retour naar het depot en laadt retourvracht in bij winkels, bedrijven, etc.
Dit is in feite een continu proces en overal toepasbaar. Efficiënt, duurzaam en doeltreffend.

Het begint met een gestandaardiseerd concept in het (distributie)centrum.
Het concept bestaat simpel gezegd uit:

  • De load unit (0,7 tot 3 M3)
  • De drive unit (elektrisch)
  • Centraal laad- en lospunt
  • Vrachtwagen
  • FTE

Vanuit een gebouw of een mobiele unit worden de load units volgeladen met pakketten afgeleverd. De drive unit wordt gekoppeld aan de load unit en de FTE gaat op weg.

Is de load unit leeg dan wordt die op de terugweg gebruikt om vol te laden met herbruikbaar “afval” of retourzendingen.

Aangekomen bij het laad- en lospunt wordt de volle unit gewisseld, afgekoppeld of geleegd e.e.a. naar wens in te richten. De FTE kan dit enige malen herhalen of samen met de drive unit zich verplaatsen naar een andere locatie.

De vrachtwagen voert de volle load units af in een afzetcontainer, oplegger of bakwagen. Dit kan zich enige malen herhalen of de vrachtwagen verplaatst zich ook naar een andere locatie.  

De load en drive unit zijn volledig elektrisch en SMART. Zo wordt de drive unit voorzien van de laatste snufjes en techniek zoals track and trace, navigatie, GPRS, black and white list, Android, etc. Met de OBC (230V) kan er minimaal 14 uur per dag worden gereden, mits er wordt bijgeladen in de pauzes in combinatie met recuperatief remmen.   

Natuurlijk staat de veiligheid voor mens en milieu voorop.

De Urban E Cargo kan de gestandaardiseerde oplossing zijn voor een CO2 neutrale fijndistributie. Zoals de europallet wordt gebruikt als de standaard in de transport, zo is de load unit de standaard in fijn distributie. Een standaard oplossing vereenvoudigd voor alle partijen de logistiek. De Urban e-Cargo is een gestandaardiseerde oplossing met de minste handelingen en de beste profijten. Kostenefficiënt, milieuvriendelijk en duurzaam inzetbaar regionaal, nationaal of internationaal.

Succes door samenwerken

Duurzaam samenwerken brengt ons verder en biedt het meeste rendement. Partners in de keten kunnen o.a. zijn:

  • Pakketdienst
  • Afvalverwerker / inzamelaar
  • Overheid
  • Bedrijfsleven
  • VvE / stichtingen / winkeliers / horeca

Alle partners in de keten kunnen naast milieuwinst een wezenlijk voordeel behalen.
Vooralsnog is het concept gericht op B2B.